سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقدماتی بر اصول ساخت میلگرد های متفاوت

مقدماتی بر اصول میلگرد در مسئله های متفاوت

 

 

 

میلگرد در قضیه های متفاوت صنعتی کاربرد داراست برای مثال در سوله هایی که برای تامین و فعال سازی یک پروسه میلگرد  یگانه مانند تصفیه منزل ها , پالایشگاه و… هستند .

 

استانداردهای دارای ارتباط , برای واحد های پالایشگاهی و پتروشیمی عبارتند از :

 

1 - Process Piping ANSI B31 . 3

 

2 - Power Piping ANSI B31 . 1

 

میلگرد فرایندی جهت انتقال سیالات در بین واحدهای ذخیره و واحدهای فرایندی و دیگر واحدها به کارگیری می شود .

 

میلگرد خدمت , جهت انتقال بخار , هوا , آب و غیره جهت مهیا آوردن تجهیزات جهت انجام فرآیند به نحو مناسب

 

به کارگیری میشود . به میلگرد خدمت ذکر شده اصطلاحا , Utility piping می گویند .

 

طرح ریزی , طرح و ساخت یک ( Plant )

 

 

 

هنگامیکه یک صاحب کار تمایل به ساخت یک Plant تازه , یا این که گسترش یک Plant جان دار را می‌گیرد , مبادرت به استخدام یک کمپانی مهندسی پباده سازی , جهت شغل های پباده سازی و ساخت نموده , یا این که در شرایطی که بخش مهند سی کمپانی مزبور بزرگ با شد خویش مبادرت به پباده سازی و در اختیار گرفتن پروژه می نماید و جهت اجرای فعالیت از یک یا این که چندین پیمانکار به کار گیری می نماید . پباده سازی و ساخت یک Plant صنعتی مسئولیت پیچیده ای است که به طور معمول به وسیله شرکت ها کارشناس به صورت مشاور صورت می گیرد .

 

اقلام ما یحتاج Piping :

 

1 - لوله ( Pipe ) :

 

 

 

میلگرد  از وسیع ترین نصیب ها و اجزا هستند که سببمیلگرد و پیوند میان دستگاهها و تولید مسیر می گردند . لوله ها غالبا بوسیله سایز نامی لوله یا این که NPS و ضخامت جداره برحسب Schedule No . است .

 

قابل ذکر است در مقاله تعاریف میلگرد  و تیوب تماما این بخش شرح داده شده‌است .

 

تعیین مدل و متاع لوله بستگی به وضعیت قرار گیری در آن خدمت منمیلگرد  ( دسته فرایند , کلاس کاری , جایگاه حرارت و فشار ) را خواهد بود .

 

متریال سلکشن ( Material Selection ) یک کدام از مهم‌ترین وظائف مهندس پروسه هست .

 

روش گزینش متاع لوله بر حسب میلگرد متبوع هم در استاندارد ANSI به صورت جدولی ذکر شده است ( جدول تحت ) .

 

 

 

لوله ها غالبا در حین 6 یا این که 12 متر ایجاد میگردند . در حالتی که انتهای ارتفاع این لوله صاف باشد آنرا Plain End or PE گویند . در حالتی‌که پخ در میلگرد آن اجرا شده باشد ( برای جوشکاری ) به آن Bevel End or BE گویند و در حالتی که رزوه اجرا شده باشد به آن Threaded & Coupled or T&C گویند .

 

روشهای اتصال میلگرد  :

 

روشهای اتصال که برای اکثر وقت ها میلگرد  استیل و استینلس استیل بکار می رود عبارتند از :

 

1 - Butt Welded ( جوشمیلگرد  )

 

 

 

2 - Socket welded ( میلگرد  ساکتی )

 

 

 

3 - Screwed ( پیچی )

 

 

 

4 - Bolted Flange ( فلنج پیچی )

 

 

 

5 - Bolted Quick Coupling ( کوپلینگ پیچ دار )

 

 

 

اتصالات Butt Welded برای سایز های بزرگتر از 2 اینچ بکار می‌رود . این روش برای لوله های ضخیم از حیث اقتصادی میلگرد  دارای اهمیت است .

 

اتصال Socket Weld غالبا برای سایزهای کوچکتر از 2 اینچ بکار می‌روند . این روش درین سایزها آب بندی آن‌ها را تضمین مینماید . این یک میلگرد  گرانبها به هنگام انتقال سیالات مشتعل شونده , سمی یا این که رادیواکتیو هست .

 

اتصالات فلنجی پیچ دار جهت اتصال به مخازن و امکانات فلنج دار , میلگرد  و خطوط فرایندی که نیاز به منزه شدن متناوب دارا‌هستند , بکار می‌روند .

 

اتصالات Piping Fitting

 

اتصالات از اجزاء کلیدی Piping بوده که به بطور بدون نقص آنها‌را بررسی و شرح خوا‌هیم بخشید . درضمن Fittings برای تغییر‌و تحول مسیر روند , تغییر تحول قطرمیلگرد  , انشعاب از لوله اساسی و … . . به کار گیری می گردند .

 

1 - Elbow ( زانو )

 

 

 

زانوها جهت تغییر‌و تحول مسیر میلگرد  بکار می روند . شرایط استانداردی معمول آن ها در دو زاویه 45 و 90 و 180 رتبه است . درصورتی که OD=R باشد , آنرا Short Reduce Elbow یا این که S . R . E گویند و در صورتی R=1 . 5*OD باشد به آن Long Reduce Elbow و یا این که L . R